אחר היאוש הגמור \\ הרב אפרים אפשטיין • האזינו

הרב אפרים אפשטיין No Comments on אחר היאוש הגמור \\ הרב אפרים אפשטיין • האזינו

מדוע פונה הקב"ה אל אברהם? אם רוצה הקב"ה להוכיח את שרה, מדוע אינו פונה אליה ישירות? | הרב אפרים אפשטיין עם מסר מפרשת השבוע | באדיבות ארגון "ערכים"

צילום: מרצי ערכים
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בפרשת השבוע התורה מספרת על תגובתה של שרה למשמע הבשורה כי " ..שוב אשוב אליך כעת חיה והנה בן לשרה אשתך…" :

"ותצחק שרה בקרבה לאמר אחרי בלתי היתה לי עדנה ואדני זקן".

מיד אח"כ פונה הקב"ה אל אברהם :
" ויאמר ה' אל אברהם למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי , היפלא מה' דבר למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן"

השאלה הראשונה היא,
מדוע פונה הקב"ה אל אברהם ?
אם רוצה הקב"ה להוכיח את שרה,מדוע אינו פונה אליה ישירות ??

השאלה השניה היא ,
כיצד ניתן להבין ששרה שהיתה גדולה מאברהם בנבואה,נפל בה פגם באמונה?

שאלה שלישית ,
אם כוונתו של הקב"ה בפנייתו אל אברהם היא כדי להוכיח את שרה,
א"כ מספיק היה להזכיר את דברי שרה ולומר "למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי , היפלא מה' דבר"
ממדוע יש צורך להוסיף ולומר,
"למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן ",
הרי זו אותה הבטחה בדיוק שכבר שמע אותה אברהם מפי המלאך ," ויאמר שב אשוב אליך ככת חיה והנה בן לשרה אשתך.. "?
מדוע חוזר הקב"ה שוב על אותה הבטחה ??

ובכלל,ככך ומדובר על תוכחה לשרה,מדוע נכתבה תוכחה זו בתורה,
מהי התועלת שיוצאת לנו בידיעה ששרה נמצא בא פגם דק באמונה ???

כדי לתרץ על כל השאלות כולם,כדאי להתבונן במילותיו של רבי צדוק הכהן מלובלין :

'אין ליהודי להתיאש משום דבר, בין בעיניני הגוף…., ובין בעיניני הנפש….
כי אין יאוש כלל אצל איש יהודי,וה' יתברך יכול לעזור בכל עניין.
וכל בניין אומה הישראלית היה אחר היאוש הגמור.
ושרה הצדקת שידעה והאמינה….עם כל זה צחקה בקרבה..
אבל באמת מאת ה' היתה זאת שיהיה בניין האומה דוקא אחר היאוש הגמור שלא האמין שום אדם ואפילו שרה.
כי זה כל האדם הישראלי,להאמין שאין להתיאש כלל,דלעולם ה'יתברך יכול לעזור והיפלא מה' דבר ואין לחקור בחקירות למה עשה ה' ככה.'

רבי צדוק הכהן מלובלין מסביר שכל עניין צחוקה של שרה אמנו היה מכוון מאת ה' יתברך.
כונת המכון היתה שיצחק יולד בדוקא לאחר יאוש כדי ללמדנו לדורות ולהטביע בנפשותינו,
שאין ליהודי להתייאש משום דבר !!

אם כך הם הדברים אז אבקש להציע רעיון מחודש.

הקב"ה כשפונה לאברהם ואומר לו " למה צחקה שרה" אינו מתכוין להוכיח או להעביר ביקורת על שרה וזאת הסיבה שאינו פונה אליה.

הקב"ה פונה אברהם כדי להורות לו על אותו לימוד לדורות שעליו מצביע רבי צדוק הכהן.

"ויאמר ה' אל אברהם למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי היפלא מה' דבר.." – אתה רוצה לדעת למה צחקה שרה ?
כיצד יתכן ששרה הצדקת נסתר ממנה ש"היפלא מה 'דבר' ?

הסיבה היא ,"למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן".
כל הסיבה והטעם למה שהתרחש הוא משום מה שעומד להתרחש בעוד שנה..
הבן שעומד להיולד בעוד שנה לשרה 'הוא הסיבה.
הוא צריך להיולד אחר היאוש הגמור.

אין המדובר בפסוקי תוכחה, המדובר הוא בפסוקים שנותנים תקוה


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]



0 תגובות